החיים על יאכטה במלדיבים

מאת לי "לולו" קום חזרה

החיים על יאכטה במלדיבים בהחלט מסקרנים אנשים שעדיין לא חוו את זה. הכנתי כתבה עם כל מה שרציתם לדעת לגבי טיול גלישה על יאכטה במלדיבים.

עונה: עונת הגלישה מתחילה במאי ומסתיימת בנובמבר. בדרך כלל הסוולים הגבוהים יהיו בשיא העונה בין אוגוסט-ספטמבר. הטיול שאני נמצאת בו עכשיו התרחש ממש לקראת סוף העונה – באמצע אוקטובר, ונפלנו על 10 ימים שמשיים ויפים עם גלים טובים. צריך לקחת בחשבון שחודש אוקטובר במלדיבים יכול להיות טריקי מבחינת מזג האוויר. ייתכנו סערות וימים אפורים, אך גם אם זה קורה, בדרך כלל זה חולף תוך יום יומיים.

סגירת טיול: קיימות כמה דרכים לסגור טיול גלישה על יאכטה במלדיבים. יש אנשים שעושים זאת עצמאית, ויש חברות שעושות את זה עבורינו. לדעתי יותר פשוט וקל שיש חברה שדואגת לכל מה שצריך, שמכירה את השטח ויודעת מה הכי טוב. אני סגרתי את הנסיעה דרך חברת גלובל סרף, כמו בכל הפעמים הקודמות (זו הפעם החמישית שלי על יאכטה במלדיבים). גלובל סרף יודעים בדיוק מה הצרכים שלנו הגולשים, והכי חשוב שבקבוצות שלהם תמיד יש אנשים טובים – ומבחינתי זה דבר הכרחי כשגרים ביחד על יאכטה. משך הטיול הוא בין 8-12 ימים. בדר"כ 10 ימים מספיקים בדיוק.

 

אור וורטמן / Global Surf Adventures

 

טיסות: בדרך כלל 2 או 3 טיסות כדי להגיע למאלה (העיר בה נוחתים). יש טיסות דרך טורקיה וישר למלדיבים. או טיסות דרך טורקיה עם עצירה בדוחה (קטאר- זה בסדר לעבור בשדה בלי לצאת ממנו) ומשם למלדיבים. או אותו מסלול רק עם עצירה בירדן במקום טורקיה. רובנו מכירים את השדה של טורקיה, מי שלא מכיר את השדה של ירדן ושל קטאר, אפשר להיות רגועים. ממש סבבה לטוס דרכם. כל המסע כולל עצירות לוקח בערך בין 10-15 שעות.

הגעה ליאכטה: בדרך כלל נוחתים במאלה כל חברי הקבוצה ביחד, אוספים את הגלשנים, יוצאים משדה התעופה ופוגשים נציג או מארגן שדרכו נסגר הטיול. עולים על סירה (בדר״כ דוני) והיא מעבירה את כולם ליאכטה שנמצאת במעגן מסודר. ההפלגה יחסית קצרה, זה גם תלוי באיזה מעגן היאכטה מחכה. כשמגיעים יש קבלת פנים נחמדה בדרך כלל עם איזה מיץ קר וצונן. אני ישר מחפשת את אשכול הבננות שתמיד מחכה שם תלוי רק בשבילנו, ככה אני יודעת שאפשר להתחיל בחוויה.

הצוות המקומי על היאכטה: כולל קפטן, טבח, מלצר, נהג דינגי ושני מנקים. בנוסף יש עוד שני אנשי צוות שמתפעלים את הדוני. הם דואגים לכל מה שצריך, הכנת אוכל, הגשה, ניקיון הסירה, ניקיון וסידור החדרים והפלגות ממקום למקום.

סירות צמודות: הדוני והדינגי הינם שמות לשתי סירות שצמודות ליאכטה תמיד, ובהן אנו משתמשים שיוצאים לגלוש או שיורדים לאי. הדוני יחסית גדולה ויכולה להכיל 20+ אנשים עם גלשנים. הדינגי זו סירת מנוע קטנה שמתאימה לעד 6-7 אנשים עם גלשנים.

 

אור וורטמן / Global Surf Adventures

 

מבנה היאכטה: משתנה מיאכטה ליאכטה, יש שוני בגודל ובפאר אך כל היאכטות שהייתי בהן היו בנויות בערך באותה צורה; החדרים למטה. בקומת כניסה יש 2 שולחנות אוכל, מטבח וסלון עם טלויזיה. בקומה מעל נמצא החדר של הקפטן ומשם הוא מנווט את היאכטה. לפעמים יש בקומה הזו 2 חדרי אירוח נוספים. והקומה העליונה זה גג פתוח.

לינה על היאכטה: כל חדר מלווה במקלחת ושירותים אישיים. החדרים לרוב זוגיים, נתקלתי גם בחדרים של שלושה. היאכטה שלנו (Sunset Queen) נחשבת יחסית קטנה ויש בה 6 חדרים, יש יאכטות עם 8 חדרים ויותר. מבחינת הנדנוד, זה פחות מורגש במעגן. יש נדנודים עדינים שמתרגלים אליהם מהר מאוד ויש שיגידו שזה אפילו עוזר לישון. קשה לקום בבוקר… הנדנוד יהיה יותר מורגש דווקא בעת הפלגה כשיוצאים מהמעגן למעגן אחר.

אוכל: 3 ארוחות בופה מפנקות מוגשות על היאכטה בכל יום. גם מבחינה זו האיכות משתנה מיאכטה ליאכטה. בדרך כלל בבוקר יש לחם וביצים, ירקות תה וקפה. בצהריים ובערב יש דגים/עוף (בעיקר הרבה דגים), אורז, פסטה, תבשיל קארי, ירקות. על היאכטה שלנו הרמה של האוכל גבוהה ביותר, אנחנו כל פעם מתפלאים מחדש מכמה שטעים.

 

אור וורטמן / Global Surf Adventures

 

גלישה: הגעתי לחלק הכי מעניין במשוואה. היאכטה עוגנת ליד 2 אזורי גלישה. אזור ראשון נמצא בסמוך לאי טולוסדו, שם גולשים בקוקס או בצ׳יקנס. אזור שני נמצא בסמוך לאי הימאפושי, שם גולשים בג׳יילס או בסולטנס או בצד השני של סולטנס בגל שנקרא הונקיז.

הפיקים\גלים: גלים טובים!!! גלים מושלמים!!! כמובן, הם משתנים לפי כיוון הסוול, הרוחות והגובה. יש ימים שהזרמים מאוד חזקים, זה קורה בגלל המיקום של הירח. מבחינת איכות הגל, אם אין רוח סביר להניח שיהיה גל מושלם. כמובן שכל גולש אוהב משהו אחר מבחינת עוצמה וגובה. אתן כמה מילים שמאפיינות כל שבירה:

קוקס- רייט. נשבר על האי טולוסדו ונחשב הגל הכי חזק במלדיבים. יש שם צינורות טובים כשיש גובה. כשנמוך זה גל פתוח וידידותי עם קיר עומד וחזק.

צ׳יקנס- לפט. נשבר על אי לא מאויש אבל בקרוב יהפוך לגל של ריזורט. שיש גובה נזרקים שם צינורות במיוחד באינסייד. זה גל מאוד פתוח וארוך.

ג׳יילס- רייט. נשבר על האי הימאפושי ונחשב לגל מהיר ואיכותי.

סולטנס- רייט. נשבר על אי לא מאויש. הגל נחשב ליחסית רך, במיוחד בשבירה שלו למעלה באווטסייד. כשיש גובה הוא כבר הופך לגל יותר עוצמתי ומצטנר בעיקר באינסייד. חוף טוב למתחילים כשאין גובה.

הונקיז- לפט. נשבר על אי לא מאויש. הגל נחשב ליחסית רך והוא הולך בצורה מעגלית סביב האי. הוא לא נחשב לגל איכותי ביחס לשאר השבירות, אבל הוא בהחלט גל טוב כשעובד שם.

התנהלות גלישה: בדרך כלל עושים 2 סשנים ארוכים ביום או 3 סשנים קצרים. הדוני לוקחת את כולם לגלוש ועוגנת ליד הפיק שבו הרוב בוחרים להכנס (תמיד יהיו כאלה שיעדיפו לגלוש בשבירה השניה). שנגמר הסשן וכולם עלו על הדוני, היא באה לפיק השני לאסוף את שאר הגולשים. עוד אופציה ממש נוחה זה להשתמש בדינגי, הסירה הקטנה. אפשר לסמן להם עם הגלשן כדי שיגיעו לפיק לאסוף אותנו. הדינגי עושה סיבובים ממקום למקום כי היא קטנה ומהירה, בעוד שהדוני תמיד תעגון בצד הפיק ותחכה לסיום הסשן.

אווירה בערב על היאכטה: כפי שכבר ציינתי לפני, מאוד מאוד חשוב האנשים שנמצאים איתם על היאכטה. יש המון זמן פנוי בערב וזה ממש כיף לבלות ביחד. משחקים הרבה קלפים, טאקי ושש בש. רואים סרטים, שותים בירות, יושבים ביחד ומדברים על דברים (בעיקר על גלישה אם נהיה כנים). הנסיעות עם גלובל מלוות בדרך כלל בצלם גלישה פרטי, הוא מצלם את הגולשים לפחות סשן אחד ביום וכל ערב יושבים כולם ביחד ועושים הקרנה של הגלים מאותו יום.

 

אור וורטמן / Global Surf Adventures

 

כשלא גולשים: לפעמים קורה שהגוף עייף, וצריכים לתת לו קצת מנוחה. הימים על היאכטה מאוד אינטנסיביים מבחינת גלישה ושמש. או לחלופין אם גבוהה מידי, נמוך מידי, או שהתנאים פשוט לא מתאימים. במקרים כאלה יש מספר דברים שאפשר לעשות: לרדת לעשות יום כיף או כמה שעות באי הקרוב (טולוסדו או הימאפושי), ירידה לאי זה משהו שעושים בכל מקרה במהלך השהות על היאכטה. אין שם באמת מה לעשות חוץ מלטייל בכמה חנויות מזכרות אבל זה תמיד נחמד להרגיש קצת קרקע יציבה, ולראות איך המקומיים חיים. חוץ מהאיים אפשר גם לעשות סאפ, שנורקלים, יוגה, קפיצות מהגג או פשוט סטלבט על היאכטה.

סיום טיול: בדרך כלל נהוג להשאיר טיפ לצוות. בערך 100$ מכל אורח. היום האחרון על היאכטה בדרך כלל קצר יותר מבחינת גלישה, כי היאכטה צריכה להגיע למעגן שקרוב למאלה לפני החושך. ביום הטיסה נפרדים מהצוות, והדוני מעבירה אותנו לשדה התעופה. מהחברים עדיין לא נפרדים כי יש עוד את מסע הטיסות לארץ, אלו השעות האחרונות להעביר ביחד בתור קבוצה. בדרך כלל חוזרים ממש מגובשים ואפילו קצת קשה להיפרד. חוזרים הביתה עם מלא חוויות חדשות, סשנים מטורפים ומצברים מלאים עד הפעם הבאה.

 

אור וורטמן / Global Surf Adventures

האם את/ה מעל גיל 18?